Cum să utilizezi social media pentru a-ți crește traficul pe website
11/10/2019Optimizarea pentru Mobile: Cum trebuie să arate un website pe mobile
25/10/2019Cum să utilizezi social media pentru a-ți crește traficul pe website
11/10/2019Optimizarea pentru Mobile: Cum trebuie să arate un website pe mobile
25/10/2019Optimizarea vitezei website-ului: Introducere, ghid rapid și sfaturi utile
Optimizarea vitezei website-urilor nu a fost nicicând atât de disputată ca în momentul curent. Deși viteza internetului este într-o continuă creștere, subiectul devine din ce în ce mai apăsător. Ne aflăm într-o goană a scorurilor perfecte și nu a performanței reale. Principalul vinovat fiind chiar Google, care deși susține că viteza este esențială și ofertă numeroase criterii, are o natură duală și nu ține cont nici de jumătate din acestea.
Ce reprezintă optimizarea vitezei website-ului?
Această optimizare înseamnă respectarea anumitor criterii pentru ca un utilizator să poată descărca o pagină a unui website cât mai repede. Criteriile sunt atât tehnice cât și non-tehnice. Criteriile non-tehnice au ca rezultat o dimensiune a paginii mult mai mici și implică optimizarea conținutului. Criteriile tehnice vizează felul în care este construit website-ul și cum este livrat conținutul către utilizator.
Așadar, optimizarea vitezei website-ului implică construirea website-ului și a conținutului astfel încât să fie cât mai compact ca dimensiune spre a fi livrat cât mai repede. Termenul de viteză, făcând referire la durata de timp de la accesarea pagini până la încărcarea completă a conținutului.
De ce optimizarea vitezei contează?
Acum că am stabilit ce este optimizarea vitezei website-ului, hai să vedem și la ce ajută. Aceasta a apărut odată cu website-urile, când viteza internetului se măsura în kilobyte nu megabyte sau recent, gigabyte. Adică pe vremea când o imagine oricât de mică pe un website prelungea durata de așteptare cu minim 5 secunde. Așadar, pe atunci, pentru utilizatorul final conta orice optimizare putea fi făcută.
În România este mai puțin relevantă viteza și implicit optimizarea vitezei. Internetul nostru poate descărcă website-uri întregi în doar câteva secunde. În restul lumii în schimb, lucrurile nu sunt la fel de vesele. În țări precum Germania, Franța sau Olanda și continente precum America și Australia, viteza de internet peste 1mb/s reprezintă doar un vis, o aspirație de viitor. Deci, optimizarea vitezei website-ului contează atunci când publicul țintă este localizat internațional.
Chiar dacă am părăsit epoca modem-urilor, în loc să se simplifice, baremul se înăsprește. De ce? Din cauza Google și parțial a telefoanelor mobile. În 2010 la apariția standardului HTML5 și popularizarea masivă a telefoanelor inteligente, Google a decis că viteza reprezintă un factor important în afișările din paginile de căutare. Pe scurt, dacă viteza nu este corespunzătoare, nu apari în Google. Pe atunci, telefoanele mobile nu aveau puterea de procesare pe care o aveau calculatoarele. Deci optimizarea vitezei unui website trebuia să aibă și dispozitivele mobile lente în vizor.
Astăzi, odată cu apariția tehnologiilor 4G și 5G, aproape orice model de telefon poate încărca un website foarte rapid. Asta nu schimbă decizia Google. Cerințele impuse, nu țin aproape deloc cont de viteza reală de încărcare, ci de îndeplinirea criteriilor tehnice. Criterii, ce au devenit relevante doar în vederea optimizării SEO.
Ghid al optimizări vitezei website-ului
Am stabilit ce este și de ce contează, haideți să vedem și cum se face. Vom împărții ghidul în 3 secțiuni: Optimizare Conținutului, Optimizarea Tehnică și mijloace de testare.
Optimizarea Conținutului
Optimizarea vitezei website-ului la nivel de conținut nu necesită cunoștințe tehnice. Dacă ești un blogger sau îți actualizezi singur conținutul pe website trebuie să ai în vedere doar 2 reguli.
- Redimensionează și compresează imaginile. Rare ori este nevoie să încarci o imagine la rezoluție mare. Dimensiunea acesteia atingând și 5MB. Redimensionează-le la o rezoluție de maxim 1920 px lățime pentru imagini pe tot ecranul sau 1500 px pentru restul. Dacă imaginea va fi plasată într-un chenar de 400×400 pixeli, ce nu își schimbă dimensiunea, atunci redimensionează imaginea special pentru dimensiunea chenarului. Salvează imaginile în format JPG dacă nu ai nevoie de transparență, sau PNG dacă ai. Asigură-te că sunt bine compresate fie printr-un serviciu online precum TinyJPG sau printr-un program precum Adobe Photoshop.
- Nu utiliza foarte multe fișiere video pe o pagină și nu le găzdui pe serverul tău. Deși videoclipurile au un impact mare asupra publicului, adesea sunt un inamic al optimizării vitezei website-ului din cauza dimensiuni lor. O soluție este să găzduiești videoclipurile într-o altă sursă precum YouTube. Astfel, în loc ca un server să servească tot conținutul, acesta este livrat în paralel de mai multe servere, crescând viteza.
Optimizarea Tehnică
Optimizarea vitezei website-ului la nivel tehnic presupune un nivel avansat de implicare în dezvoltarea website-ului. Fie la scrierea codului sursă, la asamblarea platformei sau la coordonarea cu dezvoltatorul. Chiar dacă nu ești de profil tehnic, citește lista de criterii pentru a înțelege procesul. Astfel te asiguri că nu vei putea fi păcălit de către dezvoltator (cum se poartă adesea, mare atenție la secțiunea de teste de viteză!) sau înțelegi mai bine explicațiile oferite de acesta.
- Nu exagera cu numărul de elemente DOM pe pagină. Pe lângă faptul că utilizatorii preferă paginile scurte, compact, în defavoarea celor lungi cu mult conținut, atunci când există foarte multe elemente în pagină crește semnificativ timpul de încărcare. Aici vorbit de structuri carusel / slider, chenare, animații, meniuri, poze, videoclipuri, bannere, etc, nu de simple pagini de text. Toate acestea, oricât ar fi de mici în dimensiune, necesită timp extra de procesare de către browser. Orice sistem vechi sau low-end, fie laptop, desktop, telefon sau tabletă va prezenta întârzieri măricele când există peste 2000 de elemente pe o pagină. Indiferent de viteza de internet.
- Dimensiunea totală a paginii să nu depășească 5MB. Este un maxim universal valabil pentru orice viteză de internet. Optim, pentru un scor SEO bun, recomandăm o dimensiunea între 1MB și 2MB.
-
Livrează imaginile în formatul WEBP. Noul format de imagini web, susținut de Google, oferă posibilitatea optimizării imaginilor cu mult peste standardul JPEG. Principalul avantaj fiind posibilitatea includeri mai multor imagini pe pagină fără a sacrifica optimizarea vitezei website-ului. Este o optimizare tehnică întrucât se pot creea sisteme automate de conversie la încărcare.
- Livrează conținutul compresat. Majoritatea serverelor oferă posibilitatea compresării conținutului în format GZIP. Browserele îl dezarhivează automat.
- Utilizează cache la nivel de server. Atunci când conținutul este generat dinamic, este bine să se creeze un cache HTML pe server și servit utilizatorilor. Se micșorează nivelul de solicitare al serverului.
- Utilizează cache la nivel de browser. Păstrează în cache-ul browserului conținutul static precum imaginile și alte elemente mari pentru a nu fi redescărcate la fiecare accesare.
- Minifică codul sursă. Minificarea presupune eliminarea caracterelor inutile din codul sursă, precum spațiile și rândurile. Un fișier minificat are tot codul scris pe un singur rând, fără spații. Optimizarea vitezei website-ului prin minificare, micșorează dimensiunea fișierelor livrate și mărește viteza de procesare a browserului. Există servicii de minificare automată precum Minify Code.
- Evită redirecționările. Evită să redirecționezi utilizatorii de pe o pagină pe altă în timpul accesării. Îți va afecta negativ scorul SEO.
- Încarcă codul CSS în head și codul JavaScript în footer.
- Nu utiliza @import în CSS. Este o metodă lentă de import.
- Nu face prea multe apeluri HTTP. Asta înseamnă să nu încarci foarte multe fișiere din surse externe, precum hărți Google, conexiuni Facebook sau cod și imagini de pe alte servere.
- Asigură-te că nu ai cod duplicat. Nu trebuie să existe multiple instanțe de cod CSS sau Javascript cu aceiași funcționalitate într-o singură pagină.
- Utilizează un CDN pentru livrarea conținutului. Este un pas opțional ce asigură o distribuție uniformă și rapidă a conținutului unei pagini. Un CDN (Content Delivery Network) este o rețea de livrare din mai multe puncte. Un utilizator din SUA va primi conținutul dintr-un server din SUA, pe când un utilizator din Germania va primi conținutul tot dintr-un server local.
- Alege un server bun, rapid și o configurația adecvată. Este posibil ca o parte din problemele de viteză să apară din cauza serverului ce nu face față nivelului de trafic. Noi îți recomandăm Hostico pentru găzduire. Pachetul trebuie să îl alegi în funcție de website și trafic.
Mijloace de Testare
Există numeroase servicii pentru testarea optimizării vitezei website-ului, unele bune, altele… mai puțin bune. Chiar Google oferă o platformă de testare dar nu vă recomandăm să vă bazați pe aceasta (vezi secțiunea Mituri pentru detalii). O regulă de bază este că oricare două servicii utilizate va afișa rezultate diferite. Scorurile nu se echivalează. Recomandăm GTmetrix ca sursă principală de informații. Testul se efectuează ușor, gratuit și afișează o listă corecții în ordinea importanței. Avantajul este că GTmetrix aberează cel mai puțin. O altă alternativă validă este Pingdom. Pentru a testa o pagină, pur și simplu introdu adresa URL în serviciul dorit și începe să analizezi rezultatele.
Este foarte important să iei în calcul serverul de pe care se efectuează testul. Dacă website-ul este găzduit în România, nu te speria dacă timpul de încărcare din Canada este de peste 10 secunde. Distanța este mare, iar viteza de internet din Canada foarte mică. Alege cea mai apropiată regiune de serverul gazdă.
Optimizarea vitezei website: Mituri și Legende Urbane
Există numeroase mituri în spatele optimizării vitezei website-urilor pe care le auzit frecvent din partea clienților noștri. Le vom aborda pe cele mai importante și vom stabili valoarea de adevăr a fiecăruia.
- FALS: Google Page Speed Insights este cea mai importantă unealtă de testare a vitezei unui website. Fiind oferită de Google, lasă impresia că testele din această platformă sunt adevărul esențial. Lucru deloc adevărat. Ca să spunem lucrurilor pe nume, Google Page Speed Insights este cea mai proastă și instabilă platformă de testare. Oferă cele mai proaste scoruri și indică criterii de multe ori absurde. Cu ceva timp ani în urmă, Google a început să schimbe algoritmi de testare, înjumătățind scorurile tuturor peste noapte. De atunci este în continuă schimbare și instabilitate, multe criterii schimbându-se neașteptat. Nici măcar Google nu ia în serios platforma, majoritatea criteriilor neavând nici un impact asupra SEO. Google chiar recomandă eliminarea serviciilor sale, precum Maps sau Fonts. O pagină perfectă în Google Page Speed Insights este cel mai probabil goală.
- FALS: Trebuie respectate toate criteriile din testele de viteză. Alt mit absolut fals, criteriile având o scară de importanță diferită. Multe teste de viteză vor sancționa includerea de fișiere externe, precum Google Maps, Google Fonts, Google Analytics sau Facebook Pixel. Acesta păstrate în număr restrâns, nu vor impacta nici viteza, nici scorul SEO.
- ADEVĂRAT: CMS-urile sunt mai lente ca website-urile construite de la zero în HTML. Este adevărat pentru că un website construit de la zero conține doar ce ai nevoie, pe când un CMS ca WordPress include multe alte intenționalități pe care este posibil să nu le utilizezi. Secțiuni de comentarii, blog-ul, widget-uri, etc.
- FALS: Optimizarea slabă duce la eliminarea din paginile de căutare. Există numeroase website-uri de calibru înalt ale brand-urilor mari precum H&M ce nu se obosesc să respecte criteriile de viteză. Este adevărat că optimizarea vitezei website-ului este un pilon al Optimizării SEO, dar nicidecum un criteriu eliminatoriu.
- FALS: Un scor perfect garantează o poziție înaltă. Alt mit absolut fals. Deși ajută scorul SEO, dacă nu există o optimizare SEO bine pusă la punct, scorul perfect nu va avea nici un efect.
Epilog
Deși este un articol lung, ce trebuie digerat încet, am atins doar esența subiectului pentru a nu intra în detalii mult prea tehnice. Pentru că există numeroase metode de dezvoltare, optimizarea vitezei website-ului diferă și evoluează de la caz la caz. Indicațiile oferite sunt general valabile. Cazurile speciale, precum platforma WordPress sau alte CMS-uri le vom aborda în articole dedicate pentru că fiecare are particularitățile proprii.
Pentru o analiză completă GRATUITĂ a website-ului tău, nu trebuie decât să ne faci o cerere pe pagina Contact.
Pentru a afla cum sa-ti optimizezi site-ul click aici: firma optimizare SEO Bucuresti.
Daca doresti sa realizezi un site de prezentare cick aici: realizare site de prezentare.